Onderwijskundige visie
Onze school is een christelijke ontmoetingsschool voor kinderen van 4 t/m 12-13 jaar. Wij hanteren een leerstofjaarklassensysteem, met aandacht voor het individuele kind. Onze school staat open voor alle leerlingen die aangemeld worden door hun ouders/verzorgers mits zij de grondslag van de school onderschrijven. In het schoolondersteuningsprofiel staat beschreven aan welke leerlingen (anders dan de basisondersteuning) wij onderwijs kunnen bieden. Het is ons doel om leerlingen cognitief en sociaal te ontwikkelen, zodat ze kunnen doorstromen naar een passende vorm van vervolgonderwijs. Voor de cognitieve ontwikkeling vinden we met name de vakken taal en rekenen van belang. Wat betreft de sociale ontwikkeling besteden we veel aandacht aan het (mede) opvoeden van de leerlingen tot volwaardige en respectvolle burgers. Naast kennisoverdracht besteden we veel aandacht aan de culturele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling van de leerlingen.
Onze slogan luidt dan ook:
'Bij De Wieken draait het om jou!'
Onze slogan luidt dan ook:
'Bij De Wieken draait het om jou!'
Visie op leren
Visie op leren
Op De Wieken houden we rekening met de onderlinge verschillen. Het kind is het
uitgangspunt van onze visie op onderwijs. Natuurlijk wil iedere ouder dat zijn of haar kind veel leert op school. Uw kind heeft recht op kwalitatief goed onderwijs. De goede kwaliteit van ons onderwijs hangt nauw samen met de methoden die we gebruiken, ons personeel en het leerlingvolgsysteem. We werken met Expliciete Directe Instructie (EDI). EDI is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit en actieve houding van leerlingen te verhogen en te zorgen voor succeservaringen, gelijke kansen en betere leerprestaties bij alle leerlingen.
Op De Wieken houden we rekening met de onderlinge verschillen. Het kind is het
uitgangspunt van onze visie op onderwijs. Natuurlijk wil iedere ouder dat zijn of haar kind veel leert op school. Uw kind heeft recht op kwalitatief goed onderwijs. De goede kwaliteit van ons onderwijs hangt nauw samen met de methoden die we gebruiken, ons personeel en het leerlingvolgsysteem. We werken met Expliciete Directe Instructie (EDI). EDI is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit en actieve houding van leerlingen te verhogen en te zorgen voor succeservaringen, gelijke kansen en betere leerprestaties bij alle leerlingen.
Visie in de onderbouw groep 1-2
Visie in de onderbouw groep 1-2
Kinderen leren in onze ogen het best in een leerrijke en betekenisvolle omgeving. Wij werken in de groepen 1-2 daarom vanuit de visie van "spelend leren". De kinderen spelen veel, niet alleen omdat jonge kinderen niets liever doen, maar ook omdat spelactiviteiten de beste kansen geven op leer- en ontwikkelprocessen. Kinderen kunnen 80% van de doelen spelend behalen. De leerkracht stelt zich op als begeleider en niet als leider. In de grote kring wordt een korte instructie en/of uitleg gegeven aan de hele groep. Daarna worden de kinderen in hun spel gestimuleerd om stappen te maken in hun ontwikkeling, de zone van de naaste ontwikkeling. Daarnaast speelt de leerkracht ook mee in de hoeken om de kinderen middels spel verder te laten ontwikkelen. We werken met thema`s, een thema is ongeveer van vakantie tot vakantie. Aan de hand van de leerdoelen die vastgesteld zijn, worden activiteiten binnen het thema gezocht om die doelen te bereiken. Samen met de kinderen brainstormen we welke hoeken we in de klas willen gaan maken en wat we verder willen leren bij dit thema. Bij de opbouw van de hoeken spelen de kinderen een grote rol door mee te denken met wat er allemaal nodig is, wat er gemaakt moet worden, waar de hoeken moeten komen of wat er meegenomen kan worden van thuis. De opbouw gaat stap voor stap. Als een spelhoek af is wordt vaak het `echte` spel een keer voorgedaan door de leerkracht. Nadat het thema is afgesloten worden de hoeken samen met de kinderen weer afgebroken, ze zijn zich dan ook bewust van het feit dat het dan helaas weer voorbij is. De werkjes die evt. gemaakt zijn, worden dan met de kinderen uitgezocht en de mooiste komen in hun portfolio. Nieuwe doelen worden in de grote of kleine kring aangeboden met behulp van het EDI-model.
Kinderen leren in onze ogen het best in een leerrijke en betekenisvolle omgeving. Wij werken in de groepen 1-2 daarom vanuit de visie van "spelend leren". De kinderen spelen veel, niet alleen omdat jonge kinderen niets liever doen, maar ook omdat spelactiviteiten de beste kansen geven op leer- en ontwikkelprocessen. Kinderen kunnen 80% van de doelen spelend behalen. De leerkracht stelt zich op als begeleider en niet als leider. In de grote kring wordt een korte instructie en/of uitleg gegeven aan de hele groep. Daarna worden de kinderen in hun spel gestimuleerd om stappen te maken in hun ontwikkeling, de zone van de naaste ontwikkeling. Daarnaast speelt de leerkracht ook mee in de hoeken om de kinderen middels spel verder te laten ontwikkelen. We werken met thema`s, een thema is ongeveer van vakantie tot vakantie. Aan de hand van de leerdoelen die vastgesteld zijn, worden activiteiten binnen het thema gezocht om die doelen te bereiken. Samen met de kinderen brainstormen we welke hoeken we in de klas willen gaan maken en wat we verder willen leren bij dit thema. Bij de opbouw van de hoeken spelen de kinderen een grote rol door mee te denken met wat er allemaal nodig is, wat er gemaakt moet worden, waar de hoeken moeten komen of wat er meegenomen kan worden van thuis. De opbouw gaat stap voor stap. Als een spelhoek af is wordt vaak het `echte` spel een keer voorgedaan door de leerkracht. Nadat het thema is afgesloten worden de hoeken samen met de kinderen weer afgebroken, ze zijn zich dan ook bewust van het feit dat het dan helaas weer voorbij is. De werkjes die evt. gemaakt zijn, worden dan met de kinderen uitgezocht en de mooiste komen in hun portfolio. Nieuwe doelen worden in de grote of kleine kring aangeboden met behulp van het EDI-model.
Visie op leren in groep 3-8
Visie op leren in groep 3-8
In de midden- en bovenbouw maken we gebruik van methodes voor de verschillende vakgebieden. We hebben nieuwe methodes die aansluiten bij de referentieniveaus taal en rekenen. In een samenleving die steeds verder digitaliseert blijven de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen hun kracht behouden. Wij vinden het dan ook belangrijk dat kinderen een goede instructie krijgen over de basisleerstof. In de ochtenden werken we voornamelijk aan de basisvakken. Wij gebruiken hiervoor het EDI-model. Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De leerkracht is daarbij de sleutel tot succes. EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen de leerdoelen te bereiken. Door kwalitatief goede instructie en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de les, wordt er een zeer grote mate van betrokkenheid gerealiseerd, nemen gedragsproblemen af en neemt de leerwinst toe. De leerkracht controleert gedurende alle lesfasen steeds of alle leerlingen het begrijpen. Er wordt denktijd geboden, kinderen mogen overleggen en er worden willekeurige beurten gegeven. Naast de basisvakken, werken we (meestal 's middags) thematisch aan de wereldoriëntatievakken. Groep 3 en 4 ontwikkelt de thema's zelf. Groep 5-8 doet dit met behulp van Da Vinci. Da Vinci is een methode voor wereldverkenning en staat voor onderwijs vanuit verwondering en betrokkenheid. Tijdens het thematisch werken maken we gebruik van de talenten van iedere leerling, leren we ze verantwoordelijk te zijn voor hun leerproces en mogen ze het geleerde op verschillende manieren presenteren. Binnen 'Da Vinci' is er aandacht voor de 21ste-eeuwse vaardigheden, burgerschapsvorming, wetenschap & technologie en onderzoekend en ontwerpend leren. Binnen de verschillende thema's die we per jaar behandelen, krijgen ook de creatieve vakken een plek. Ons taalaanbod wordt ook geïntegreerd met Da Vinci. Ieder taalblok heeft een eindproduct dat aansluit bij het thema van Da Vinci.
In de midden- en bovenbouw maken we gebruik van methodes voor de verschillende vakgebieden. We hebben nieuwe methodes die aansluiten bij de referentieniveaus taal en rekenen. In een samenleving die steeds verder digitaliseert blijven de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen hun kracht behouden. Wij vinden het dan ook belangrijk dat kinderen een goede instructie krijgen over de basisleerstof. In de ochtenden werken we voornamelijk aan de basisvakken. Wij gebruiken hiervoor het EDI-model. Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De leerkracht is daarbij de sleutel tot succes. EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen de leerdoelen te bereiken. Door kwalitatief goede instructie en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de les, wordt er een zeer grote mate van betrokkenheid gerealiseerd, nemen gedragsproblemen af en neemt de leerwinst toe. De leerkracht controleert gedurende alle lesfasen steeds of alle leerlingen het begrijpen. Er wordt denktijd geboden, kinderen mogen overleggen en er worden willekeurige beurten gegeven. Naast de basisvakken, werken we (meestal 's middags) thematisch aan de wereldoriëntatievakken. Groep 3 en 4 ontwikkelt de thema's zelf. Groep 5-8 doet dit met behulp van Da Vinci. Da Vinci is een methode voor wereldverkenning en staat voor onderwijs vanuit verwondering en betrokkenheid. Tijdens het thematisch werken maken we gebruik van de talenten van iedere leerling, leren we ze verantwoordelijk te zijn voor hun leerproces en mogen ze het geleerde op verschillende manieren presenteren. Binnen 'Da Vinci' is er aandacht voor de 21ste-eeuwse vaardigheden, burgerschapsvorming, wetenschap & technologie en onderzoekend en ontwerpend leren. Binnen de verschillende thema's die we per jaar behandelen, krijgen ook de creatieve vakken een plek. Ons taalaanbod wordt ook geïntegreerd met Da Vinci. Ieder taalblok heeft een eindproduct dat aansluit bij het thema van Da Vinci.